Med systematiskt arbetsmiljöarbete hjälper vi arbetsgivare att förebygga risker och implementera åtgärder som skyddar de anställda mot skada. SAM handlar till stor del om att kartlägga risker, fastställa rutiner och ta fram åtgärder för identifierade risker på arbetsplatser. Detta gör vi genom fyra grundläggande steg; undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera. För att kontinuerligt kunna arbeta med säkerhetsrutiner och åtgärder behöver det finnas en arbetsmiljöplan på varje arbetsplats. I den angivna arbetsmiljöplanen ska skydds- och ordningsregler finnas och tillgång till riskbedömningar och arbetsberedningar ska finnas på angiven plats.
Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete?
- Införa rutiner för SAM
- Undersöka verksamheten och arbetsplatsen
- Göra en bedömning av risker som upptäcks vid en undersökning
- Ta fram åtgärder för att minska riskerna
- Kontrollera att åtgärderna bidragit till en bättre arbetsmiljö